måndag 28 januari 2013

Härlig granola/musli att göra själv


Så gav jag mig på den tredje omgången av egenhändigt gjord granola, minst lika god som den du köper och du kan välja själv vad du vill ha i och proportioner.
Denna gång utgick jag från 3 dl havregryn (den är ju billigast och vill man hålla nere kostnaden så tar man mer). Sedan blandade jag i grovhackad mandel ca 2 dl, så många nypor koksflingor som kändes lämpligt, likandant av solrosfrön, sesamfrön, psylliumfrön och pumpakärnor.
Häll på lite vatten, jag tog ungefär en deciliter, jobba i honung i nötblandningen (några msk enligt recept- jag tar så mycket som gör smaken god utan för mycket sötma) och lite salt.
Smaka av så att du får den balans mellan sötma och salt som du vill ha.
Bred ut allt så tunnt du kan på en plåt och rosta i 175 grader ca 20-25 minuter.
Rör om under tiden.
När allt är färdigt och har svalnat lite så blanda i bären som du gillar mest. Jag valde torkade tranbär, mullbär och körsbär. Annars finns ju också goji, aprikoser och torkade blåbär t ex. Förra omgången lade jag ner lite av mina torkade äppelringar.
Enkelt och superlyxigt gott! Och nyttigt. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar