torsdag 27 juni 2013

Flädertider

Flädern står ju i sin fulla prakt nu och det gäller att passa på den tid det varar.
Jag har gjort en omgång saft, och plockat blommor och frusit in till en omgång till.
Jag fick nyss lära mig att det går precis lika bra att frysa in som att torka.
I burkarna ligger fullt med torkat från förra året som får duga i vinter också. 
Det luktar friskt och fläder och den är så smakstark att man bara behöver lite om man vill ha i teet.  
Någon snäll delade med sig ett recept på fläderblomschampagne som jag just blandat och vill smaka så jag skriver ner det här om ni känner er hugade.

FLÄDERBLOMSCHAMPAGNE
2 tallriksstora, fullt utslagna fläderblomsklasar
1 ekologisk citron
2 msk äppelcidervinäger
8 dl strösocker
4,5 l vatten
Tvätta citronen, pressa ur saften och dela skalet i fyra bitar.
Skölj INTE fläderblomsklasarna för jästen sitter i frömjölet.
Lägg alla ingredienser i en kruka (jag tar min vanliga hink och hoppas på tur), täck med handduk och låt stå i ett dygn i rumstemperatur.
Rör om då och då så att sockret löser sig.
Sila drycken på torra rena flaskor och ställ svalt.
Efter ca 3 veckor kan flaskorna ställas i kylskåp. (Receptägaren hade låtit flaskorna stå ända till nyår ibland)
Servera champagnen väl kyld.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar