tisdag 9 juli 2013

Kamp om sommarens godsaker

I morse förärade C mig två eller möjligen tre nästan mogna jordgubbar. Dessa stackars bär hade C tagit in på morgonen för att våra vänner, förmodligen koltrasten, inte skulle plocka alla jordgubbarna. Nu har det kanske inte mognat fram mer än ett tiotal, men vi vill ju faktiskt ha vår del av skörden i trädgårdslandet. Det fick bli min utmaning idag att finna en lösning som både är effektiv och enkel men utan en massa blå nylonnät som både vi och koltrastarna trasslar in oss i. Igår när jag röjde i en hög med bråte hittade jag de gamla "grindarna" med galvaniserat nät. Först fick jag dra loss alla slingrande växter från näten - dessa små söta växter hade oväntat starka fibrer så det tog en halvtimme att få näten rena. Jordgubbsskyddet byggdes i etapper. I den första blev det med en ram av brädor med nätet ovanpå. Såg bra ut ända tills jag lade den ovanpå jordgubbarna som knappt fick plats! Etapp II kom det till den mittersta bågen och jag var ganska nöjd. Etapp III kom ytterligare två bågar, gångjärn och en träbit som håller upp nätet medan man kan plocka de
jordgubbar som inte blivit utsatta för provsmakning. Sitter på altanen och njuter i 27,4 graders värme och känner mig nöjd med dagens insats - kampen om jordgubbarna är över för denna gång.


Jordgubbsskydd som enkelt kan förflyttas när det är dags att ha jordgubbar i en annan odlingslåda



Klart för plockning i jordgubbslandet



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar