lördag 20 juli 2013

Ringblomsolja och örter på tork

Min lilla skördekorg blev nästan alldeles full av ringblommor. Jag sparade några så att jag inte skulle bli alldeles utan blommor i köksträdgården. Men det hade jag inte behövt bekymra mig om för under dagen har det slagit ut ringblommor i massor.

Efter att ha repat av alla kronbladen så ligger de tillsammans med lite lavendel och kamomill, som jag varit alldeles för sen på att plocka, på tork i väntan på att få bli egengjord ringblomsolja.
Kamomillen och lavendeln ska få hamna i tekoppen under mörka höstkvällar och kalla vinterkvällar.
Där ska jag också lägga de få rosblad jag samlat från honungsrosen.
De både doftar och smakar underbart.

Jag har aldrig gjort ringblomsolja förut. Basilikaolja som ibland lyckats och ibland möglat har varit en kall blandning. Lavendelolja har jag gjort som blev bra men nu ska jag testa en varm blandning av ett recept jag hittat på Shenet.se

Ringblomsolja
grundrecept varmt.

Vegetabilisk olja 200-220 ml
Torkade ringblommor 100 ml
E-vitamin 3 ml

Totalt 300-320 ml varav torkade ringblommor 33-31%
Blanda i gryta, (jag tar en måttbägare i glas,) och värm i vattenbad i 20 minuter upp till 24 timmar utan lock. Temperaturen bör ligga på 50 grader så en termometer är bra att ha.
Rör om då och då och se till att blommorna är helt täckta av olja.
Filtrera genom tyg, dekantera och låt stå en dag.
Filtrera genom kaffefilter.
Tillsätt E-vitamin (1%)
Häll upp på mörka burkar och förvara svalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar