söndag 23 mars 2014

Björksav

I morse var första gången jag orkade titta till min lilla flaska för insamling av björksav.
Jag hängde upp den för två veckor sedan vilket var lite tidigt. Men nu hade det runnit till lite. Jag tror att produktionen bara är i uppstart ännu. Nu har jag visserligen valt en ganska tunn kvist för att inte skada trädet för mycket. Att samla björksav ingår inte i allemansrätten men fråga gärna markägaren om du är intresserad. Det är inte svårt alls, några borrar ett 1-2 cm djupt hål i stammen och kanske 1 cm brett så att man kan trä in en tunn slang för att leda ut saven. Hålet bör vaxas igen efteråt för att inte vara inkörsport till svamp och bakterier som bryter ner trädet i förtid.
Jag valde som sagt en tunn gren som jag ledde in i en plastflaska som knöts fast i grenen och så lite tejp runt öppningen så att det inte kommer in sånt man inte vill ha där.

Nyttan  med saven är ju omdiskuterad men det är en urgammal tradition. Den är en färskvara och bör konsumeras inom någon dag annars kan man frysa den för längre hållbarhet.
Vill man kan ju koka ihop den till sirap. Men då bör man nog ha fått ihop ett antal liter för det blir inte mycket kvar efter långkoket.
Vatten är huvudbeståndsdelen i sav. Den innehåller mineraler, bl a kalium, frukt- och druvsocker och en rad andra sockerarter, aminosyror samt möjligen (?) antioxidanter. Den är svagt sur. Den kan väl närmast liknas vid "naturens egen sportdryck" om än en ganska utspädd sådan.
Kolla in Sav . Tur att man kan köpa i stället för göra allt själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar