fredag 23 november 2012

Havets läkande kraft

Jag insåg nog inte hur mycket vatten i form av sjöar, hav och älvar betyder för
välbefinnandet förrän jag hamnade i staden utan vatten. 
I Norrland kunde jag varje morgon stiga ut på min balkong och betrakta 
älven strömma förbi. Vattnets olika färg olika dagar beroende på temperatur och väder.
Så när jag får möjlighet att promenera längs havet och spana ut över den oändliga horisonten 
med vinden bitande eller smekande mot kinden så blir jag hel och lugn.
Så jag lånar Ingrid Arvidssons dikt

Inför vintern

Novembers mildhet.
Den sista
innan vi lämnar land
och resan börjar
över vinterns hav.
Novembers blomning.
Regnvåt. Dunmjuk.
Nära huden. Snart
som ljusen på gravarna
översnöad. Snart
väntar isberg och svarta vatten.

(Ingrid Arvidsson)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar