lördag 22 december 2012

Knäckebrödsbak

Deg till vila


Massor av mjöl till utbakningen
Naggade och klara på väg in i ugnen
Härligt, knapriga och supergoda brödkakor på tork framför spisen.
ÄNTLIGEN! Som jag i säkert 20 år fantiserat om att baka knäckebröd.
I mitt inre har det bara vara för krångligt och onödigt, det finns ju gott bröd i affärerna.
Men denna julen när jag har lyxen att ha lite extra tid så tänkte jag unna mig krånglet.
Jag har ingen aning om vilket recept som är "bäst" så jag tar den gamla trotjänaren Annas Mat, som ju nu finns i ny version från i år.
Anna har enkla, tydliga recept dessutom goda.
Knäckebrödet var inte avancerat. Rågmjöl, lite vetemjöl, vatten, jäst osv. Det vara inga brödkryddor i hennes recept men jag la till lite dillfrön och kummin fast det var så lite att det gjorde nog ingen skillnad. =)
Det enda som är krångligt med bakat är att planera det för degen bör göras dagen innan eller på morgonen för att bakas på kvällen. Så efter att ha rört ihop till en fast deg fick den stå och vila över natten. Sedan dela i 20 ämnen som kavlades ut i rikligt med mjöl, naggades med kruskavel och så på plåt för gräddning ca 10 minuter. Det gick snabbt och enkelt att baka brödet och det som tog tid i vår gamla ugn var gräddningen.
Jag kan lova att lite av S. pastej och en aning rödbetssallad eller gurka smakade mums på detta bröd.=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar