måndag 13 maj 2013

Köksträdgård på gång

Kryddor på gång
Plats för luktärter
Köksträdgård under arbete


Helgens hårda arbete har varit tungt och intensivt. Gräsmattan är fräst och dressad och sådd och sedan blev det dags att ta klivet ut i köksträdgården. Jorden över hela nedre tomten är fräst och här uppe har vi krattat och rensat bort sten och dragit stegen med tunga vikter för att plana och se var det behövs jämnas.
Lådorna har kommit på plats och fyllda dels med befintlig jord men också utblandad med Grönkompost från Sysav, mull och naturnäring och fri från ogräs och tungmetaller vilket känns skönt när man ska odla mat.
Potatisen har äntligen fått komma i jorden och lilla kryddgården är snart klar. Planeringen var god men visade sig spricka ganska snart då jag köpt massor med sättpotatis!
Så lite improvisation och lite struktur om vart annat.
Det roliga med ett nytt kryddland och inget växthus är ju att man faktiskt får köpa lite drivna plantor.
Och så kan man så lite i mellanrummen.
I år så har jag fyra olika myntor - älskar mynta som är min favoritkrydda i te tillsammans med ingefära. Jordgubbs- och chokladmynta fick ersätta äppelmyntan.
Sedan timjan, mejram, koriander, kyndel, körvel, dragon, ängssyra, salvia - också en favorit-, jordmandel, persilja, kamomill, gräslök, kattmynta - jag tror det är alla. Kvanne ska jag så nere i lunden till hösten, den sprider sig tydligen lätt så den får hålla sig utanför trädgård och äng. De fina väststöden köpte jag på Skåneplantor innan Plantagen tog över och där ska fyra olika luktärter få klänga.

Luktärt Old Times



Luktärt Queen Mother

Luktärt Vild italiensk

Luktärt Mammoth
Den Vilda italienska har tydligen mindre blommor än de andra men fler och med härlig doft. Och det är väl meningen med luktärter?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar