lördag 3 augusti 2013

Första gången mjölksyrat

Eftersom mjölksyrat är i trend och jag faller för alla såna så är det dags att prova mjölksyra. Squashen växer ju så det knakar och grönkål har vi gott om så de får bli testgrönsaker.
Nåja. Jag har också läst att  basiska livsmedel, dit de mjölksyrade räknas är bra för kroppen och benstommen.
Svarta vinbärsblad och hallonblad sägs innehålla mjölksyra och vara bra för att starta upp syrningsprocessen så lite såna hamnar i burkarna.
Recept och info har jag letat på nätet och så blandar jag själv lite efter eget huvud.
Man ska ju krydda också och hur ska man veta vad som är gott?
Jag har lagt ner olika i olika burkar så inget kommer att smaka lika. Jag tog vitlök, enbär, färska korianderfrön, kummin, lagerblad och pepparrot. Äpplen kan man också lägga i men de är ju inte mogna ännu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar