torsdag 15 augusti 2013

Vinterkyndel


är en ny kryddbekantskap för mig men som ska passa bra till kött, bönor, grytor och äggrätter.
Den smakar lite som en blandning mellan peppar och rosmarin.
Hittills har jag improviserat mig fram i användningen men jag brukar ta lite till mitt dagliga örtte.
Kyndeln är väldigt vacker i kryddträdgården men sina klart gröna blad och buskiga växtsätt.
Den påminner lite om rosmarinen.
I afton blev det en kyndelolja. Jag tog den enkla vägen med bara några kvistar i oljan men självklart kan man krydda på mer.

Örtolja ca 2 dl.

Ingredienser:

  • 2 msk färsk timjan
  • 2 msk salvia
  • 1 msk färsk rosmarin
  • 0,5 dl finhackad persilja
  • saften samt skalet av en lime eller citron
  • salt och vitpeppar
  • 1 dl fin olivolja
  • 1 tsk honung
  • 1 vitlöksklyfta

Tillagning:

  1. Plocka först bladen av örterna och rensa bort kvistar.
  2. Riv skal av lime och pressa ut saften.
  3. Lägg alla ingredienserna till örtoljan i en mixer eller använd stavmixer. Mixa. Smaka av med salt och vitpeppar.
  4. Servera som sås i skål eller använd till marinad.
  5. Du kan också tillsätta mer olivolja och ha i en flaska eller burk.
  6. Förvara örtoljan i kylen om du ska ha den länge.
 Receptet kommer från recepfavoriter.se
Här kommer en länk till Allt om Mat för ett annat.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar