söndag 14 december 2014

Örtsalt

Första omgången av sommaren örtsalt gjorde jag utomhus en solig dag.
En mixer, oblekt havssalt och en massa favoritörter. 
Det enklaste är att sortera upp de olika örterna så att man lättare kan bedöma hur mycket man vill ha av vad. Jag har inga speciella proportioner utan tar mer av kryddor jag tycker mer om och mindre av de andra. Persilja är dock en bra basört yucker jag. Lite krasse och äpplen fick också åka med i saltet.
Efter att ha mixat allt, ibland med liten tillsats av vatten, så att det finfördelas så brer jag ut allt på en pålt och sätter in på svag värme i ugnen. Jag har inge speciell torkugn så det blir den vanliga fast på lägsta temperatur. Där får det stå några timmar tills det blivit torrt. Sedan kan man stöta det i morteln eller mixa igen för att slå isär saltet innan jag häller upp det på burk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar