söndag 14 december 2014

Växthusgrönt

Det var lite spännande att se vad som skulle växa i vårt nya växthus. Jag har ju ingen erfarenhet av sån odling  - hur skulle jag lyckas?
Tomaterna blev ju förstås en succé. Melonplantan som vi köpte växte och blommade och blommade och blommade och var på väg att få avsluta sitt liv när vi upptäckte en liten melon som bestämt sig för att bli till. Två stycken söta goda meloner blev resultatet av en sommars skötsel. Kanske värt mödan? Hmmm får fundera på detta.
Auberginer blev det några av mot slutet på sommaren men jag tror inte att jag kommer att lägga möda på att odla dom nästa sommar. Goda men mycket möda för lite lön.
Gurkorna valde jag två gamla sorter, en gammal svensk Arboga vit som visade sig trivas mycket bättre utanför växthuset än i det. Tyvärr lite tjockt skal och inte så charmig smak men fungerade bra för inläggningar. Den vackra snurran här ovan Suyo Long, blir lång. 35-55 cm, åsig och lite taggig men god.
Vit Arboga

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar