lördag 21 februari 2015

Årets nördighet

Något ska man ju snöa in på varje år och det är roligt att utforska nya saker. Nåja, timjan kanske inte är så mycket att utforska men det är absolut en superkrydda. Höstens Kreta-resa med magiska besök på en familjeägd restaurang som lagade lokal mat med lokala produkter och som dessutom öste på med örter i massor struck me.
Mer örter till folket säger jag! 
I höstas städade jag upp rejält i kryddlandet där det mesta hade börja växa ihop på ett mindre charmigt sätt. Det var bra att göra det då för att får koll på vad jag egentligen har, vad jag vill ha mer av och vad jag vill ha mindre av. Och timjan vill jag definitivt ha mer av. Massor! Så att jag kan skörda och torka och sedan kunna ösa på med kryddor som smakar något som motsats till de tråkiga i affärernas kryddburkar.
En sommarpasta med egna tomater, timjan och andra örter i massor kan aldrig bli fel.
Förra årets timjan har börjat sätta fart redan efter att fått stå inne och under lysrören men nu åker de in i bubbelplasten i växthuset.
Jag lovar att jag kommer att punktbevaka plantskolorna för att köpa upp deras lager av timjan och basilika för det ska det bli massor av i år!

1 kommentar:

  1. Awesome work. Just wanted to drop a comment and say I am new to your blog and really like what I am reading. Thanks for the share. HD Wallpapers

    SvaraRadera