lördag 21 februari 2015

Uppstart i kallväxthuset

Vi har valt att lägga plattor i vårt växthus så vi kan inte vinterodla i det eller starta upp vår vårodling där redan nu. Men i stället så så jag inne idag för att plantera ut i växthuset om en månad. Det är ju ändå vår nu enligt meteorologerna. :)
Jag har inte tidigare gjort detta men någon gång ska vara den första och jag har valt att så 
3 krukor Spenat Nyzeeländsk
3 krukor Spenat Bloomsdale
6 krukor Spenat Orientalisk (min favvo)
3 krukor Spenat Matador
3 krukor Mangold Rhubarb Chard
3 krukor Mangold Rainbow Chard (min favvo)
3 krukor Mangold Erbette
3 krukor Asiatiska blad
2 krukor Palmkål
1 kruka Savoykål
Min inspiration till min önskan om mer självhushållning har jag hämtat från Anna-Maj Hermansson Wandt som skrivit boken Ekologisk odling och självhushåll - på kvinnligt vis. Googla så hittar du den att köpa på Adlibris eller ladda ner som PDF utan kostnad.
Men en som också är min guru inom odling och självhushållning är Monica Hulthe som driver Ekoplantan i Torsås. Hon delar generöst med sig av odlingstips, inspirationer och recept. Och det är Monica och hennes arbete jag följer just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar