torsdag 11 oktober 2012

Torkade äppelringar


har jag länge varit skeptisk mot efter att ha handelns äppelringar i minnet. Men fler och fler har övertygat mig om att det är gott så jag kastar in handduken och prövar detta år.
Vi har två äppelträd, Ingrid Marie, som börjar släppa frukten nu så jag plockar och plockar.
De finaste frukterna försöker jag lagra på några gamla trähyllor åtskilda med tegelstenar i förrådet, jag hoppas det fungerar. Men resten, som är massor måste jag försöka göra något av. De är ännu inte riktigt mogna utan har ff lite syra. Så det ena projektet får bli äppelringarna och sedan ska jag göra en omgång äppeldricka. också det första gången.
Torka äppelringar kan man ju göra både i ugnen vilket ivrigt förespråkas men jag tror det går precis lika bra i rumstemperatur och sparar lite energi. Så jag har trätt upp skivor på snören som häger mellan bjälkarna i taket i vardagsrummet. Och doftar -gott! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar