söndag 14 oktober 2012

Vi hade förstås bakat också.


Sju sorters kakor blev det och vi valde favoriter i repris som t ex chokladbiskivier som var heta på 80-talet men som inte blivit bakade på 20 år. =)
De har citronmuffinsen var dock helt nya och fyllda med egen lemon curd plus en saftig glasyr med smör och florsocker, mjölk och lite mer citron. 

Jag blev också inspirerad av en god vän att göra äppeldricka. Jag googlade runt på nätet och hittade massor med recept som påminde om varandra. Jag valde en mix. Det fina med denna dricka är att du kan göra den även på fallfrukt eller om det finns lite skröfs. Dock inget ruttet.
Choppa äpplen med tre chop, lägg ner i en hink ( jag tog en 10-liters och var lite för överambitiös med mängden äpplen) 6 liter vatten skulle hällas över (jag rymde ungefär 5 liter), lite vinsyra eller citronsyra (ca 20 g). Låt sedan stå i två dygn. Sila ifrån äpplena och söta med socker eller honung. Jag tog förstås honungen för att det är ett nyttigare sötningsmedel och har en antibakteriell effekt. Om man vill kan man tillsätta Atamon för längre hållbarhet men jag räknar med att drickan kommer att gå med snabbt. Och kanske hinns en omgång till med. Förvara svalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar