måndag 23 september 2013

Eteriska oljor

Vaknar med huvudvärk i dag, nacken känns spänd och musklerna där är hårda och stumma.
Efter en grön morgondrink till frukost så hoppas jag in i duschen och låter värmen mjuka upp och skonsamt väcka min kropp som jag sedan smörjer in i mandelolja. Ekologisk, halvfet och som smidiggör huden samtidigt som den tillför näring.
Eftersom jag blandar mina egna kroppsoljor och andra oljor för min hudvård så har jag samlat på mig ett antal eteriska oljor som passar bra att pocka fram nu.
Eucalyptys och pepparmynta är bra för huvudvärk så tar någon droppe av vardera oljan,
väcker oljorna i händerna och håller sedan händerna framför ansiktet och andas in de välgörande oljorna.
Sedan smörjer jag nacken, hårbotten och bröstet och känner hur kroppen blir mer stringent och närvarande. Och så här 1,5 timme senare är huvudvärken borta.
Eteriska oljor bär på naturens livsenergi och kan hjälpa oss vid olika tillfällen.
Citrusoljor har effekt på nedstämdhet och depression , lavendel lindrar stress och dämpar upprörda känslor. Bra vid muskelspänningar är bland annat kamomill, salvia och rosenträ och neroli dämpar ilska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar